header image
Strona główna arrow Malarstwo arrow 1971-1975
1971-1975 Drukuj

MALARSTWO


1 Bliźniacze Wieże (1974), akryl i kolaż na pilśni, 100 x 100 cm | 2 Mama i Piotruś (1974), akryl i kolaż na pilśni, 100 x 100 cm | 3 Żółty kapelusz (1974), akryl i kolaż na pilśni, 100 x 100 cm | 4 Bluzka w paski (1975), akryl i kolaż na pilśni, 100 x 100 cm

Ikowie to jedno z pierwszych płócien w formacie 120x150 cm. Poprzednio malowałam na kwadratowych płytach pilśniowych o rozmiarach 100x100 cm dwa cykle: Człekopejzaże, potem Ekrany. Ekran telewizora został zastąpiony kolażem w formie winiety, a moja uwaga skupiła się na portrecie. Postacie i rzeczy splatają ze sobą nitki i wstążki, najczęściej czerwone. Na portrecie Bliźniacze wieże tasiemka owinięta wokół szyi brata łączy go z World Trade Center.


1 Kto się boi czerwonej myszy? (1973), tryptyk, akryl i kolaż na pilśni, 100 x 300 cm

Tytuł Kto się boi czerwonej myszy? (1973) budził grozę wśród organizatorów wystaw, Helmut w wannie zniesmaczył cenzora, ale nie został zdjęty, bo mu wytłumaczono, że przedstawia „biednego staruszka”. Gdy malowałam ten tryptyk, wydawał mi się realistyczny. Dziś wygląda na mimowolną kpinę z tamtych czasów, a formatem i narracją zapowiada już W czterech ścianach. Na granicy groteski i makabry balansuje wiele Ekranów, opartych na kontraście między widzem a programem. Kobieta z czarnym kotem ogląda warszawskie getto, kobieta po operacji scenkę na plaży.


1 Czarny kot (1973), akryl i kolaż na pilśni, 100x100cm, kolekcja: Marta Petrusewicz, Nowy Jork | 2 Plaża (1973), akryl i kolaż na pilśni, 100x100cm, kolekcja: Marta Petrusewicz, Nowy Jork | 3 Pies (1971), akryl i kolaż na pilśni, 100x100cm | 4 Warany (1971), akryl i kolaż na pilśni, Muzeum Narodowe, Kraków, 100x100cm

header image